donderdag 30 januari 2014

What are words worth?

Gedichtendag en start van de poëzieweek vandaag.
 
Ik was sowieso al eventjes aan het mijmeren over woorden.
De kracht van woorden.
De negatieve belading van sommige woorden.
De elegantie van bepaalde woorden die uit zwang raakten.
Hoe een woord me opeens totaal absurd in de oren kan klinken.
"Absurd" bijvoorbeeld,
wat een gekke opeenvolging van klinkers & medeklinkers is me dat?
Soms vind ik een woord ineens zodanig raar,
ziet het er plots zo bizar uit,
dat ik begin te twijfelen of het wel echt bestaat.
 
Gek ook
dat soms iets wat in het Vlaams gezegd wordt,
als flauwe zever wordt bestempeld,
maar zodra vertaald naar het Engels,
klinkt het plotsklaps wèl imposant.
Vooral te merken bij van die "motivational quotes".
 
Ik volg momenteel verschillende Outplacement workshops
(daar begint het al, zeg dat maar eens in het Nederlands:
Uitplaatsing werkwinkels, dat klinkt niet erg duidelijk hé)
en die kregen ook al van die ronkende titels:
Quick Presentation,
Major Achievement,
Personal Branding,
't is wat.
 
En dagelijks doorspekken we er ook zonder bij na te denken onze Vlaamsche taal mee:
een coach
shit!
iemand defrienden
een burn-out
de kids (*brrrrr*)
een selfie
...
 
Wat zou ik graag de gave van het woord bezitten,
gesproken & geschreven.
Ik heb wel een rijke passieve woordenschat,
(komt goed van pas tijdens kruiswoordraadsels :-) ),
maar wat uit mijn mond komt, is vaak een flauw afkooksel
van wat ik echt bedoel.
En ook uit mijn pen vloeit geen prozaïsch goud, laat staan poëtisch.
 
Poëzie lees ik eigenlijk niet vaak.
Ik ben een boekenverslinder,
raas doorheen romans.
Echter, gedichten vragen geduld,
roerloze stilte en traagheid.
Iets waaraan het nogal ontbreekt in mijn leven.
 
Gelukkig bots ik toch nu & dan op een kleinood
van woordkunstenaars,
mensen die van iets doordeweeks
een parel kunnen maken.
 
 
 
StuBru voorziet ter gelegenheid van gedichtendag vandaag
in bloedmooie poppoëzie,
de mooiste songteksten ooit
in heerlijke muziek gegoten.
Dubbel plezier!
 
Eén van de meest geslaagde combo's van tekst en noten
is deze muzikale vertaling van het gedicht van Hugo Claus
over schrijven van gedichten.
 
Er is ook nauwelijks verschil tussen liedjes schrijven en dichten. 
Niet verwonderlijk dus
dat heel wat singer-songwriters
ooit een dichtbundel uitbrachten,
of aan 'spoken word performances' doen,
zoals dit favorietje van mij.
 
Maar 't moet niet altijd in het Engels zijn,
deze troubadour bijvoorbeeld zette vorige week op zijn gemak
onze geboortestad nog eens in de fik
met moois uit zijn nieuwe CD èn ouder werk
 
 Allez, nog eentje om het af te leren.
 (en om eens goed te lachen met het clipke)
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Ik ben superbenieuwd naar je reactie, vraag, bedenking!