woensdag 27 januari 2016

Stapeltje slaapgerief

Na een eeuwigheid gewroet te hebben
op mijn winterjas (to be blogged),
had ik zin in snellere naaisels.

En hoewel ik altijd dènk dat iets
niet zo veel werk kan zijn,
en ik me telkens weer mispak,
was het deze keer wèl in recordtempo klaar.
Drie stuks dan nog!

Een grote lap streelzacht flannelerig iets
uit de Kringwinkel
(waar stof 1,25€/m kost)
werd in no time verknipt
tot 3 pyjamabroeken.

pyjama by julienne-jeannot.blogspot.be
- click to play -

Voor het patroon
dacht ik eerst eigen broeken losjes over te tekenen,
maar ik vond in mijn patronenstapel iets beters: 
een broek van MiniKrea,
in mijn naai-beginperiode bij Sjiekebiele gekocht.

Hoewel de sober stoere stijl van dit merk
me enorm aansprak, 
leek het al bij al toch een miskoop te zijn:
het hele pakket is in het Deens
en aangezien Google Translate
niet marcheert op papieren patronen,
bleven ze (ik had in al mijn enthousiasme
ook nog een trui- en een rokpatroon gekocht)
zo goed als ongebruikt in de kast.

De Nederlandse vertaling van de basic uitvoering
(elk patroon biedt ook nog heel wat variaties
en meer ingewikkelde opties)
had ik er wel bij gekregen,
maar die bleek aan alle kanten te rammelen.

Gelukkig zijn mijn naai-skills intussen
al wat meer geavanceerd
dan toen ik deze patronen kocht
en had ik de werkbeschrijving helemaal niet nodig.

pyjama by julienne-jeannot.blogspot.be

Om toch enige variatie te creëren in dit bandwerk,
koos ik voor een "manchet" onderaan de broekspijp
ipv een eenvoudige zoom
en kon er zo een kleurig paspeltje
tussen zwieren.

pyjama by julienne-jeannot.blogspot.be

 Pyjama-broeken gaan dus snel,
maar de bijhorende bovenstukken zelf naaien
zou dan wel weer heel wat meer tijd
en zweet vragen:
meer patroondelen, knopenpat, beleg, mouwen inzetten,
knoopsgaten maken, knoopjes aannaaien,...

pyjama by julienne-jeannot.blogspot.be

Maar dankzij een supertof speelgoedje
kon ik voor een vlotter alternatief gaan.

pyjama by julienne-jeannot.blogspot.be
geen idee waar het vandaan komt, en wat het betekent is me ook een raadsel,
maar sinds lang behoort "Slaapwel, lieve tata" zeggen hier tot het naar-bed-gaan-ritueel

Al is ook dàt zweten
als je nog niet geroutineerd bent.
Het ontwerpen van de print, het instellen van de snijmachine,
het correct invoeren van het materiaal (hier flock),
het "wieden" en persen op de gekochte t-shirts,
er kan makkelijk iets fout lopen.

pyjama by julienne-jeannot.blogspot.be

Maar eind goed, al goed:
mijn 3 pagadders vertrokken vanavond
geheel assorti naar dromenland.


pyjama by julienne-jeannot.blogspot.be











Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Ik ben superbenieuwd naar je reactie, vraag, bedenking!