donderdag 18 februari 2016

Daag je zelf eens uit #2

We zijn een weekje verder
sinds het begin van de vasten

Charcuterie is volledig gebannen uit mijn dieet,
maar dat is nauwelijks een verschil met anders.

Aan kip of vis bij de warme maaltijd
blijk ik toch meer verknocht dan gedacht.
Chapeau voor wie 40 dagen volledig vleesloos gaat,
maar voor mij is een paar dagen per week al een mooie inspanning.

Geen slechte score voorlopig: 
Woensdag zetten we DZV feestelijk in met veggie burgers.
Donderdag zat een lepel garnaaltjes in mijn mond bij de hap ovenschotel bloemkool-brocolli
vóór ik besefte dat dat ook zonder had gekunnen.
Vrijdag hield ik het bij een stokbroodje met brie en groentjes.
Zaterdag smaakte de huisgemaakte vol-au-vent,
zondag deed ik een geslaagd vegetarisch experimentje.
Maandag was het de befaamde stampepoef met eitjes & kaas.

Vóór de verhuis vorig jaar heb ik stàpels kookboeken weggegeven,
1 van de weinige die mocht blijven, was een vegetarisch kookboek
dat de goedheilige Sint me bracht in 1997 :-)



Desondanks had ik het tot nu toe nauwelijks gebruikt,
mijn liefde voor linzen is namelijk niet zo groot als blijkbaar wenselijk is volgens de auteur.


Na wat geblader vond ik toch een linzenvrij recept:
flensjes met aardpeer en prei.

-click to play -



Het "smokkel eens groenten in het bord via flensjes" leek me wel een kids-proof-trucje.
Voor prei loop ik normaliter niet echt warm
en aardpeer is zo'n typisch geval van 
"het is niet raar dat je een vergeten groente bent,
geen mens weet wat met jou aan te vangen, 
behalve in de soep of puree draaien".

Maar dit probeersel smaakte heerlijk en zal zeker nog op tafel komen.
De kinderen waren in eerste instantie dolenthousiast: "Pannenkoeken!!!", 
maar viel hun dat toch even tegen dat het zonder suiker of choco was...

Goed bezig dus op het veggiefront.
Ook de suikers laat ik zoals voorgenomen volledig aan mij voorbij gaan.
En dat gaat me voorlopig verbazingwekkend goed af.
Geen enkel taartje, koekje, puddinkje, snoepje of andere zoete zonde
kon me tot nu doen bezwijken.

Al lijk ik te compenseren met hartige knabbels:
de voorraad kaas en zakken nootjes slinkt in snel tempo.
De spiegel, die al eerder protest aantekende,
maakt me meteen duidelijk dat dit een vergissing is.
Wortels, magere yoghurt, fruit, rijstwafels to the rescue!

Wat Dagen Zonder Vlees betreft, zijn er nog bijkomende uitdagingen trouwens,
voor de ware strevers onder ons.

Minder voedselverspilling.
Eten weggooien kan ik niet over mijn hart krijgen:
lekkere restjes eet ik de volgende dag als middagmaal,
gaan in de diepvries of worden verwerkt in een nieuwe schotel,
of we doen er de katten of kippen een plezier mee.
Keukenafval gaat ook naar de kippen of de composthoop.
In return krijgen we gratis bio-meststoffen of mulch voor de (moes)tuin
en nu en dan een eitje.



Oud brood wordt getoast of verwerkt in "klakkoards" of broodpudding
of als het al te erg is, gaat het ook weer naar de kippetjes.
Niet echt een uitdaging dus, maar het maakt me nu eenmaal blij als een ei
om die bolletjes te mogen kleuren op de teller :-)

Meer seizoensgroenten.
Blijkt niet altijd zo evident.
Het is nu eenmaal doodgewoon dat alles het jaar rond in de winkelrekken ligt,
zodat je zonder het te beseffen of zonder nadenken je kar vult met uitheemse
en dus milieubelastende groenten.
Hier rekening mee houden is dus een extra factor bij het bepalen van het weekmenu,
wat ik voordien niet echt deed.
Aansluiten bij het Voedselteam zou me hier zeker bij helpen,
gezien hun groentenpakketten van lokale bioboeren komen.
Alleen is het voorlopig niet compatibel met Het Systeem,
and I really don't want to mess with The System...

En wat met bananen, sinaasappels, mango, (kers)tomaatjes, druiven, blauwe bessen,...
Allemaal bijna dagelijkse kost en zooo lekker en gezond, maar niet lokaal geteeld natuurlijk.
Ik hou mezelf voor dat alle beetjes helpen en dat
mijn inspanning om te koken met seizoensgroenten dus goed genoeg is.

Minder verpakking.
Er is geen dag zonder verpakkingen tot nu toe.
En ik zie dit ook niet veranderen.
Le plastic c'est fantastique.
Ik erger me er al jaren dood aan dat kinderkoeken per stuk verpakt worden,
dus die vermijd ik altijd. Maar sowieso zit er rond elke pak koeken plastiek.
Yoghurtpotjes, sauzen, kruiden, granen/zaden/noten,... alles wordt verpakt.
En Antwerpen is een beetje ver om verpakkingsvrij boodschappen te doen....

Hoewel er zeker nog haalbare oplossingen zijn,
waarvan je er heel wat opgelijst vindt bij Ma vie en vert,
en ik altijd bewust ermee tracht om te gaan,
ga ik persoonlijk deze uitdaging even laten voor wat het is.

Met vleesarm, suikervrij, verspillingsvrij en seizoensgebonden
heb ik voorlopig genoeg op mijn bord!































Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Ik ben superbenieuwd naar je reactie, vraag, bedenking!