woensdag 2 maart 2016

Daag jezelf eens uit #3

Ik beken: ik ben een suikerverslaafde.
Warme maaltijden zeggen me niet zoveel eigenlijk:
ik ben dol op slaatjes en brood met kaas
en van mij mag het van den apero rechtstreeks naar 't dessert gaan.
't Is dat ik me zo bewust ben van gezonde voeding,
maar is quasi niets wat ik niet lust van zodra er suiker in zit.
Ik kan een warme maaltijd op hebben en echt voldaan zijn,
meteen daarna steekt de drang naar zoetigheid toch de kop op.
Zo'n verslaving doorbreken is 'not a piece of cake'.
En hoewel ik sinds 10 februari geen korreltje suiker heb geconsumeerd,
in de vorm van klontjes, koekjes, chocola, repen, dessertjes, taart of snoep,
(op 1 "ongelukje" na, het was echt onbedoeld en het zal me niet meer gebeuren)
moet ik wel erkennen dat de verslaving niet weg is.

Er zit om te beginnen heel wat suiker "verstopt" in voedsel waarvan je het niet verwacht,
zoals industrieel brood, kant- en klare sauzen, soep in blik, ontbijtgranen,...
maar daar blijf ik eigenlijk altijd met gemak en plezier van af.

Maar ik voed mijn verslaving op andere manieren.
Om te beginnen gebruik ik zoetjes in mijn thee.
Deze doen het lichaam eigenlijk verlangen naar nog meer zoet.
Canderel, de methadon van de suikerjunks.

Ik kan ook niet zonder cola zero. Echt niet!
Toen ik voor het eerst zwanger werd, wou ik mijn cola inname beperken
en besefte ik meteen hoe diep het zat.
Ik ondervond echt afkickverschijnselen, zoals stevige hoofdpijn.
Sindsdien heb ik mezelf verboden om vóór de middag cola te drinken,
en in de NM hoogstens 1 blikje.
's Avonds en in het weekend durf ik echter loos te gaan
en moet ik mezelf soms weer eens streng toespreken:
"Je bent een slaaf van de Coca Cola Company!"
Maar deze slaaf blijft dus haar eigen suikerdrang levend houden
met haar dagelijkse cola zero,
waar diverse zoetstoffen in zitten.
Waar blijft die Nicorette, Zyban en Champix voor de zoetzombies?

Om niet al van 's ochtends vroeg de verleiding van een boterhammetje met choco
te moeten weerstaan, zocht en vond ik een prima alternatief.
Ik lepelde de voorbije jaren met smaak mijn kommetje havermoutpap leeg,
maar mijn ontbijt bestaat de laatste maanden doorgaans uit huisgemaakte granola,
gestrooid over magere ongezoete yoghurt
en afgetopt met een handvol blauwe besjes, stukjes peer of schijfjes banaan.



Granola kan je helemaal naar eigen goesting & smaak maken, 
maar dit is mijn persoonlijke topper:
als basis neem ik een halve pak havermout.
Dat vul ik aan met gulle scheppen chia-, lijn- en hennepzaad,
kokosrasp, amandelschijfjes en een beetje cocoa nibs.
Om het geheel wat meer 'chunky' te maken,
voeg ik nog een grote eetlepel kokosolie toe
en een lepel of 2 ahornsiroop, wat uiteraard ook zoete smaak toevoegt.
2x 10 minuutjes op een bakvel in de oven op 175°,
halverwege eens flink door elkaar husselen,
laten afkoelen & bewaren in een goed gesloten pot
en ik heb genoeg voor een goede 10 dagen gezond ontbijten.



Om voor tussendoortjes niet naar de koekendoos te grijpen,
neem ik een stuk fruit.
Hoewel tjokvol fructose,
bulkt het ook van de vitamientjes, mineralen & vezels,
die je lichaam helpen de vruchtensuikers te verwerken.
Dit zorgt dan weer voor een tragere opname & afgifte dan bij geraffineerde suiker.
Geen sugarkick dus met een enorme piek in je bloedsuikerspiegel,
gevolgd door een suikerdip, met een vernieuwde trek naar méér, 
waardoor je in een vicieuze cirkel belandt.

yoghurt met kweepeergelei en blauwe bessen


In plaats van mierzoete cakes, bak ik nu en dan een bananenbroodje,
waar helemaal geen suiker in hoeft.

variant met vijgen en pecannoten

En als het rap moet gaan: "mugcakes":


Plet een kleine rijpe banaan en meng het met een geklutst eitje en
een paar scheppen havermout en granen/zaden/nootjes naar keuze
in een hoge beker.
Plaats het in de microgolf op maximum, 
vanaf 1 minuut hou je het in de gaten,
want dan begint het te rijzen.
Zodra het deel dat boven de rand uitpiept er "droog" uitziet, is het klaar.
Langer dan 1,5 minuut is het normaal niet.
Je kan het zo uitlepelen terwijl het nog warm is, 
of op een bordje storten en een beetje honing & amandeltjes overstrooien.
Lekker snel!

Ik speur continu naar receptjes voor zoeternijen zonder suiker.
Dadels & bananen helpen dus zeker, maar je wil nu eenmaal niet
dat alles hetzelfde smaakt en bovendien heeft suiker nu eenmaal
eigenschappen die voor een specifieke structuur en 'rijzing" zorgen.
Bovendien is het een bewaar- en dikkingsmiddel,
wat voor bijv. confituur en gelei met quasi niets te evenaren is.
Vorige zomer experimenteerde ik alvast met Marmello,
agar agar zou naar het schijnt ook goed lukken. 

Kokosbloesemsuiker is een alternatief voor baksels,
met weliswaar een aparte smaak.
Na diverse pogingen om ermee te bakken,
weet ik dat de caramel-achtige smaak & kleur vrij snel overheerst
en niet voor elke taart de meest geschikte zoetstof is.

appeltaart met speltmeel, kweepeermoes & kokosbloesemsuiker

Internet staat vol informatie over suikers:
fructose, saccharose, glucose, stevia, kokosbloesemsuiker,
ruwe rietsuiker, honing, agavesiroop, melasse, maltose, tagatose,...

Je moet al zin hebben in veel leeswerk, 
of afgestudeerd zijn als orthomoleculair expert of biochemicus
om er nog wijs uit te geraken...
Bij Velt  bieden ze een cursus "Ecozoet" aan, misschien moet ik die eens volgen.

Ik hanteer tijdens mijn "Daag jezelf eens uit"-periode als stelregel:
biologische koudgeslingerde honing, kokosbloesemsuiker, ahorn- & agavesiroop
zijn zoetmiddelen die niet geraffineerd zijn
en niet chemisch werden bewerkt.

I make my own rules, 
dus deze zijn wat mij betreft goedgekeurd binnen de "geen-suiker-regel".
















1 opmerking:

  1. Erg interessante post, deze. Ik ben momenteel ook bezig met de zoektocht naar 'minder suikers' en een interessant boek daarrond aan het lezen. Ook je recepten spreken me zeker aan. Inspirerend :-).

    BeantwoordenVerwijderen

Ik ben superbenieuwd naar je reactie, vraag, bedenking!